Coronarisico's verdeeld naar de CPB scenario's (> €100.000)
CPB hanteerde in de Novemberraming 2 scenario's: basisraming en tweede golf. Eind 2020 concludeerden we dat er sprake is van een tweede golf en hebben we de basisraming laten vervallen.
Risico's met een max. fin. gevolg van > €100.000:
Oorzaak | Risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | Gevolg | Kans | Effect (min) | Effect (max) |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen Wat zijn algemene risico's? | ||||||
Extern - Het uitbreken van een pandemie, heeft het Rijk veel incidentele uitgaven i.v.m. Corona en moet het Rijk op termijn bezuinigen | Het Rijk gaat (op termijn) korten op de algemene uitkering. | Positie innemen richting het Rijk: P10 in stelling brengen, optrekken met andere Achterhoekse gemeenten en VNG in positie brengen | Financieel - Onze gemeente moet gaan bezuinigen. | 75% | - | 1.000.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, heeft het Rijk toegezegd de kosten van Corona te vergoeden. Onduidelijk is veelal welke kosten, op welke wijze en wanneer vergoed worden. | Het rijk de extra kosten, veroorzaakt door Corona, niet (of maar deels) compenseert en buiten het trap-op systeem plaatst. | Beperk kosten en zoek dekkingsmogelijkheden: bij ieder collegebesluit waar middelen mee gemoeid zijn opnemen als kanttekening en effecten in beeld houden, kristische afwegingen maken wat echt noodzakelijk en wat vrije keuze is: waar nodig bestuurlijke keuze, extra kosten zoveel als mogelijk beperken. Kijken naar subsidiemogelijkheden en efficiëntere werkwijzen toepassen wat leidt tot kostenreductie. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 75% | - | 250.000 |
Bedrijfsvoering Welke risico's doen zich voor in de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisaties? | ||||||
Extern - Het uitbreken van een pandemie, ontstaat er een piek in het ziekteverzuim. Daarnaast heeft het langdurig thuiswerken een negatief effect op de mentale weerbaarheid met overbelasting of burn-out tot gevolg. | Verminderde inzet personeel en wegvallen cruciale rollen/functies binnen de clusters (moeilijk vervangbaar ivm specifieke kennis/vaardigheden). | Ter voorkoming van besmetting: er wordt zoveel mogelijk thuisgewerkt comform de richtlijnen vanuit het Rijk. Extra schoonmaak vindt plaats, maatregelen op kantoor zijn genomen om besmetting te voorkomen. | Financieel - Er extra middelen moeten worden ingezet voor het treffen van extra inhuur; | 50% | 100.000 | 350.000 |
Oorzaak | Risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | Gevolg | Kans | Effect (min) | Effect (max) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Het uitbreken van een pandemie en de maatregelen van de overheid. | Er extra voorzieningen intern (bijv. schoonmaak en desinfecteren gebouw) en voor het thuiswerken moeten worden getroffen. Deze voorzieningen zullen in de toekomst worden uitgebreid om thuiswerken "arboproof" te maken. | Bedrijfscontinuïtsplan inzetten. | Financieel - Er extra middelen moeten worden ingezet voor het treffen van maatregelen. | 50% | - | 150.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, leidt tot uitval van personeel bij tegenpartijen. | Contractuele verplichtingen van leveranciers en andere tegenpartijen niet worden nagekomen wegens bijvoorbeeld ziekte van werknemers kunnen financiële tekorten ontstaan of komen onze doelstellingen in gevaar. Bijvoorbeeld het ophalen en verwerken van afval. | Inventariseren waar grootste verplichten zitten en kans op niet nakomen, contractuele verplichtingen inzichtelijk maken en houden zodat snel gehandeld kan worden bij niet nakoming. Proactief leverancier benaderen om eventueel afspraken te herzien. Consequenties van niet nakomen in beeld brengen: wie of wat heeft daar schade van en welke oplossingen zijn daarvoor nodig (en wat zijn daar de kosten van). Nagaan verzekeringen, wat is wel en niet gedekt. Ruimte voor maatwerk in betalingstermijnen. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 75% | - | 100.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, leidt tot een economische recessie waardoor financiële problemen ontstaan. | Faillissement/ surseance/ financiële tegenvallers bij contractpartijen (leveranciers, afnemers). | Inventariseren waar grootste verplichten zitten en kans op niet nakomen, contractuele verplichtingen inzichtelijk maken en houden zodat snel gehandeld kan worden bij niet nakoming. Proactief leverancier benaderen om eventueel afspraken te herzien. Consequenties van niet nakomen in beeld brengen: wie of wat heeft daar schade van en welke oplossingen zijn daarvoor nodig (en wat zijn daar de kosten van). Nagaan verzekeringen, wat is wel en niet gedekt. Ruimte voor maatwerk in betalingstermijnen. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. Niet-financieel - Doelstellingen komen in gevaar. | 75% | - | 250.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, wordt er meer gewerkt op afstand, gebruik gemaakt van nieuwe digitale tools voor o.a. vergaderen en minder bewust omgegaan met systemen en informatie. | Er meer ruimte voor ondermijnende criminaliteit en extra cybersecurity incidenten ontstaat. Daarnaast een toenemende kans op datalekken. | Bewust zijn op afstand vergroten. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 75% | - | 100.000 |
Fysiek Domein Welke risico's doen zich voor in het fysieke domein? | ||||||
Extern - Het uitbreken van een pandemie, ontstaat een economische recessie waarbij mensen financieel voor uitdagingen komen te staan. | Minder inkomsten worden gegenereerd: (on)inbaarheid van gemeentelijke belastingen retributies, OZB, drinkwater, riool, toeristen- & | Stimuleren van regelingen, uitstel verlenen van betaling. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 75% | 50.000 | 250.000 |
Oorzaak | Risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | Gevolg | Kans | Effect (min) | Effect (max) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Het uitbreken van een pandemie. | De gemeente moet extra (crisis nood-) maatregelen en voorzieningen treffen voor inwoners en niet-inwoners van Bronckhorst. | Communicatie richting inwoners over de genomen maatregelen. | Financieel - Extra budget benodigd is voor het treffen van de juiste maatregelen en het opbouwen van tijdelijke voorzieningen.; | 25% | - | 150.000 |
Sociaal Domein/gesubsidieerde instellingen (incl. sport en cultuur) | ||||||
Extern - Het uitbreken van een pandemie, moeten prioriteiten worden bijgesteld door verschillende partijen. | De transformatie in het sociaal domein wordt niet of niet tijdig gerealiseerd (effecten beleidskader). | Stevige monitoring en communicatie over ontwikkelingen transformatie. | Niet Financieel - Dit kan leiden tot regionale imagoschade | 75% | - | 1.000.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, ontstaat een economische recessie met mogelijke ontslagen en faillissementen. | Sterke instroom en vertraagde uitstroom bijstandsgerechtigden (Participatiewet). | Stimuleren van regelingen. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 50% | 100.000 | 600.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, neemt de vraag naar (acute) zorg toe. Het gaat hierbij om o.a. toename van: | Er budgetoverschrijdingen komen op de budgetten in de gezondheidszorg, WMO, jeugdzorg en acute zorg. Het gaat hier vaak om "open einde" regelingen. | Extra contacten met de doelgroep | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan binnen het Sociaal Domein. | 75% | 250.000 | 1.000.000 |
Oorzaak | Risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | Gevolg | Kans | Effect (min) | Effect (max) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Het uitbreken van een pandemie en de maatregelen van de overheid. | Er minder huurinkomsten zijn van sportaccommodaties en gesubsidieerde instellingen. | Uitstel voor betaling is verleend. Gemeentelijke binnensportaccommodaties hebben kwijtschelding krijgen voor max. 3 maanden huur. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 40% | - | 250.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, leidt tot een economische recessie met mogelijke faillissementen. | Onder de TOZO vallende verstrekte kredieten niet of niet volledig worden terugbetaald. | Stimuleren van regelingen, uitstel verlenen van betaling. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 20% | - | 644.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, moeten prioriteiten worden bijgesteld bij instellingen en worden er door de maatregelen geen inkomsten gegeneerd. | (Gesubsidieerde) instellingen niet aan hun betalings- en prestatieverplichtingen kunnen voldoen. Eventueel kan dit leiden tot faillissement/surseance (welzijn, cultuur, sport) | Goede informele contacten met partijen om signalen die hierop wijzen tijdig te krijgen, provinciale subsidie gebruiken voor contacten met lokale partners (helpen met andere regelingen) en directe ondersteuning financieel, afspraken monitoren, inventariseren waar grootste verplichten zitten en kans op niet nakomen, consequenties van niet nakomen in beeld: wie of wat heeft daar schade van en welke oplossingen zijn daarvoor nodig (en wat zijn daar de kosten van). Vaststelling subsidie vindt plaats naar redelijkheid en billijkheid. | Financieel - Er extra bijdragen worden gevraagd of subsidieaanvragen kunnen komen. | 75% | 50.000 | 250.000 |
Oorzaak | Risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | Gevolg | Kans | Effect (min) | Effect (max) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Het uitbreken van een pandemie en de maatregelen van de overheid. | (Zorg)aanbieders bepaalde activiteiten op lager pitje zetten/ dan wel tijdelijk stoppen (bijvoorbeeld de dagopvang). | Tijdig in gesprek gaan met de (gesubsidieerde) instellingen over prestatieafspraken. Voorzieningenniveau: voorbereiden stoppen niet-effectieve interventies, meer inzet digitale mogelijkheden bij voorzieningen en ondersteuning, heldere bestuurlijke keuzes vragen over voorzieningenniveau. Bieden leerpunten uit Corona kansen voor besparingen | Financieel - Financieel verlies. Niet-financieel - Prestaties worden niet geleverd. | 75% | - | 100.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, moeten nieuwe regelingen snel worden uitgevoerd. | Er misbruik wordt gemaakt van nieuw ingestelde regelingen of er vinden onrechtmatige verstrekkingen (meer ad hoc, zonder toetsing vooraf) plaats waardoor onvoldoende verantwoording naar het Rijk. | Achteraf dienen de uitgekeerde gelden binnen de TOZO regeling rechtmatig verklaard te worden. Indien de accountant dit niet kan vaststellen kan het zijn dat de uitgekeerde gelden terugbetaald moeten worden. TOZO 3 brengt een versobering met zich mee en door betere controles wordt de kans dat het risico zich voordoet iets lager ingeschat. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 10% | - | 3.500.000 |
Extern - Financiële tekorten bij een culturele instelling. | Een regionaal opererende Culturele instelling om een éénmalige bijdrage vraagt. | Tijdig in gesprek gaan met de instelling. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 50% | - | 150.000 |
Verbonden Partijen | ||||||
Extern - Het uitbreken van een pandemie, wordt een vaccin ontwikkeld. | Er extra uitgaven komen voor het faciliteren vaccinaties van de inwoners. Indirect de kosten voor het vaccineren. | Dit risico is een scenario waarbij wij verwachten dat de GGD hierin een duidelijkere rol heeft. Om die reden heeft het risico ook een vrij lage kans. Vooralsnog zien wij geen maatregelen die wij kunnen treffen om dit risico te voorkomen of te mitigeren. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 40% | - | 100.000 |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, moeten prioriteiten worden bijgesteld door verschillende partijen. | Er, door het opschuiven van taken en extra taken, extra inzet van VNOG/GGD en andere verbonden partijen wordt gegenereerd. | Vanuit de doelstellingen beredeneren wat dit betekent voor de verbonden partij. Niet de verbonden partijen vanuit één kant bekijken. | Financieel - Overschrijding van budgetten. | 40% | - | 250.000 |